Nieuwe BIV regeling sinds jan. 2014

Geef hier technische tips en ervaringen over Volvo-oldtimers.

Moderator: Youk

Nieuwe BIV regeling sinds jan. 2014

Berichtdoor DJ_Karinsky » 02 feb 2014, 21:17

Opgelet !!!! Vanaf januari 2014 geld een nieuwe BIV regeling voor Vlaanderen, dus met uw youngtimer wille ze mooi geld uit uw zakken kloppen ....

Ik had dit eens bekeken om een simpele 240 met B230k opnieuw in te schrijven nu (nog geen oldtimer volgens papieren) .. Komt er op neer dat ik zo maar even 1600 euro BIV zou mogen betalen !!!!
Denk toch dat ik nog even ga wachten .... :mrgreen: :mrgreen: (tot ie 25j is - dan is't iets van 44 euro BIV)

Als de CO2 uitstoot (g/km) en euronorm (0 want van pre-1994) niet gekend is , nemen ze een maximum aan volgens "hun" tabel ... in mijn geval is dat 2300cc en dus 297 g/km CO2 uitstoot (voor benzine - diesel is minder)

Voor een D24TIC, kwam het neer op 500-600 euro BIV (indien nog geen oldtimer)

meer info op http://www.bivberekenen.com/10-veelgest ... er-de-biv/ (tabel, euronorm, enz)

Ook nog een pikant detail dat op de site stond van iemand :
Voor elke wagen boven de 15 jaar betaal je in Wallonie 61 € , in Vlaanderen betaal je 100 den tot 1000 den euros tot 25 jaar ouderdom
Iets wat de modale Belg , als een Belg nog bestaat , niet weet
Dit zou wel eens zeer duidelijk mogen gemaakt worden in de media
Niemand is op de hoogte en krijgt een gepeperde uitzuigrekening in de bus


Dus als je een S90 met 3.0 wil gaan inschrijven .... voldoet wel al aan euronorm zoveel, dus zou nog kunnen meevallen. Een 240 benzine dat nog geen oldtimer is zou dik kunnen gaan tegenvallen ...

berekenen op de site
http://www.bivberekenen.com/

of bij de overheid
http://anonym.to?https://belastingen.fe ... tml#/q/top



Groeten,
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html
Avatar gebruiker
DJ_Karinsky
 
Berichten: 1436
Geregistreerd: 05 mei 2007, 15:04
Woonplaats: Gent

Re: Nieuwe BIV regeling sinds jan. 2014

Berichtdoor wurre » 03 feb 2014, 16:16

verleden jaar was er al een overgangsregeling...kwam ook al niet voordelig uit!
wurre
 
Berichten: 391
Geregistreerd: 05 aug 2007, 11:40

Re: Nieuwe BIV regeling sinds jan. 2014

Berichtdoor Rubicon » 03 feb 2014, 19:25

Bah zeg. Wat een timing heb ik weer. Had wel zin om weer voor een iets jongere wagen te gaan, zoals een 240 of 480 uit de begin jaren negentig, maar dat wordt dus ook al meteen afgestraft. :shock: :cry:
...unless you're driving a Volvo
Avatar gebruiker
Rubicon
 
Berichten: 1282
Geregistreerd: 04 dec 2006, 20:33
Woonplaats: Evergem

Re: Nieuwe BIV regeling sinds jan. 2014

Berichtdoor DJ_Karinsky » 03 feb 2014, 23:31

Rubicon schreef:Bah zeg. Wat een timing heb ik weer. Had wel zin om weer voor een iets jongere wagen te gaan, zoals een 240 of 480 uit de begin jaren negentig, maar dat wordt dus ook al meteen afgestraft. :shock: :cry:

Voor een 480 van 94-95 kan het nog meevallen denk ik. Vanaf 1994 heb je al een euronorm, nl euro 1 ;-)

http://www.bivberekenen.com/10-veelgest ... er-de-biv/
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html
Avatar gebruiker
DJ_Karinsky
 
Berichten: 1436
Geregistreerd: 05 mei 2007, 15:04
Woonplaats: Gent

Re: Nieuwe BIV regeling sinds jan. 2014

Berichtdoor BartSchouppe » 05 feb 2014, 05:28

Oeioei! Dat wist ik niet, dan mag ik me aan een gepeperde rekening verwachten voor de 240 met B200F van 1992 die ik net op 15 jan ingeschreven heb... Heb net geprobeerd om met de overheidstool de BIV te berekenen maar ik kom er niet. Mr Karinsky, hoeveel schat je?
240GL 1992 / 1800S 1967 / rolling / for life
Avatar gebruiker
BartSchouppe
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 04 sep 2013, 21:30
Woonplaats: Sint-Martens-Latem

Re: Nieuwe BIV regeling sinds jan. 2014

Berichtdoor ababbel » 05 feb 2014, 11:04

BartSchouppe schreef: hoeveel schat je?


Er komt geen schatting aan te pas. Vaderkestaat wil dat je 1601€ overmaakt naar zijn bodemloze rekening. Geen echte waarde van uitstoot is gekend voor de 240, dus neem je maar het hoogste (297 - Euronorm 0).


De uitstoot kan geen zeggen wat die precies is. Ook niet met de nieuwe wagens. Voorbeeld: 2 nieuwe Volvo's, van het zelfde type met de zelfde karakteristieken, bollen na elkaar van de band. De eerste wordt heel behoorlijk gereden zoals het hoort, de tweede die wordt meer dan afgebeuld en toch wordt er maar met de theoretische uitstootwaarde gerekend. Ik vermeld het al heel lang, maar wat zal het, de uitstoot is afhankelijk van uw rechtervoet zijn gedrag! Moest men (theoretisch) per auto een rekenmodule inbouwen die dit alles controleert en berekent, dan heb je een rechtvaardigere belasting naar het individu toe en niet zoals nu met een (hoog) algemeen gemiddelde. Geld moet er in het laatje komen en niets anders. Belachelijk en bedriegerij.
240DL = Echt zweeds staal met rubberen banden.
ababbel
 
Berichten: 217
Geregistreerd: 12 feb 2011, 12:36

Re: Nieuwe BIV regeling sinds jan. 2014

Berichtdoor Pieter » 05 feb 2014, 12:36

Maar als je hem op LPG zet voor het inschrijven dan kan het wel heel positief uitvallen :)
Pieter
 
Berichten: 525
Geregistreerd: 19 feb 2013, 13:27

Re: Nieuwe BIV regeling sinds jan. 2014

Berichtdoor ababbel » 05 feb 2014, 13:00

BartSchouppe schreef:Oeioei! Dat wist ik niet, .......die ik net op 15 jan ingeschreven heb...


De auto is al gekend in Brussel, dus ......... te laat.

Voor de tijd dat hij nog in het land is, de prijs van de installatie, de extra gaskeuring, ...... en nog een aantal dingen voor Elio en zijn Vlaamse collega's is de BIV (van ne nafte) wel overtroffen. Zo kan men blijven zoeken om het goedkoopste te vinden, betalen moet je. :cry: Zelfs met de fiets is het iets, want die pakken ze vandaag of morgen ook. :D
240DL = Echt zweeds staal met rubberen banden.
ababbel
 
Berichten: 217
Geregistreerd: 12 feb 2011, 12:36

Re: Nieuwe BIV regeling sinds jan. 2014

Berichtdoor DJ_Karinsky » 05 feb 2014, 20:13

Ik zal even kijken,

1e inschrijfdatum : ergens in 1992 ?
fiscale pk (ik denk dat dat 11 is voor uw B200F)
2e inschrijfdatum : dus nu 15/01/2014

je valt in Euro norm 0 volgens de tabel (pre 1994) dus rekenen ze 213 g CO² / km (want 1986cc) Je hebt geluk - je valt nog net onder de 2000cc anders is't 297g/CO2 en dat wordt ferm afgestraft.
82kW (111pk)

Als ik reken met bovenstaande cijfertjes kom ik dit uit : (valt nog mee ... ;-) )

De BIV (Belasting op inverkeerstelling) bedraagt: 308,78 EUR
De VB (Verkeersbelasting) bedraagt: 401,41 EUR

Moest je een B230F gehad hebben was het ook mooi 1600 euro ... maakt niet uit of je met een katalysator zat of niet, houden ze geen rekening mee.
Moest je een verkeerde afrekening krijgen, kan je het nog aanvechten dacht ik.
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html
Avatar gebruiker
DJ_Karinsky
 
Berichten: 1436
Geregistreerd: 05 mei 2007, 15:04
Woonplaats: Gent

Re: Nieuwe BIV regeling sinds jan. 2014

Berichtdoor Volvodiesel » 06 feb 2014, 02:18

Ja hallo zeg. Al een chance dat mijn 480 maar een 1988cc is en net binnen de euro 1 norm valt. "Slechts" 248,4 euro BIV. :o :o :o En 401 euro taks!! Das bijna evenveel als mijn 2.3 turbo!!!
142DL B20A 1974 / 242DL B19A 1979 / 760Turbo B23ET 1984 / 760GLE B28E 1986 / 780 Coupe B280E 1988 / 740Turbo B230FT 1989 / 764GLE D24TIC 1988 / 765GLE D24TIC 1990 / V70 D5252T 1998
Avatar gebruiker
Volvodiesel
 
Berichten: 382
Geregistreerd: 23 nov 2010, 21:28
Woonplaats: Oordegem

Re: Nieuwe BIV regeling sinds jan. 2014

Berichtdoor BartSchouppe » 06 feb 2014, 06:12

Absurdistan... Zelfde motor met een paar cc'tjes meer, en je betaalt het viervoudige. Na wat zoeken kwam ik op de online tools op ongeveer hetzelfde uit als jouw berekening, Andy. Ik laat hier weten hoe het afloopt.

Trouwens, mijn theorie over oude auto's in dagelijks gebruik is deze:
je kan beter met een oude auto blijven rijden, want elke dag dat je de aankoop van een nieuwe uitstelt, is een dag dat er geen nieuwe voor jou uit een vervuilende fabriek met gigantische carbon footprint rolt. De gemiddelde auto gaat slechts 11 jaar mee: als we allemaal 22 jaar met onze auto's zouden rijden (makkie voor een Volvo), dan hebben we maar de helft van de huidige autoproductie en ervan afkomstige vervuiling veroorzaakt. (En helaas ook de werkgelegenheid in de sector gehalveerd, maar kom). Natuurlijk zijn onze auto's dan per kilometer gebruik gemiddeld wat vervuilender dan nu, maar van een berekening die het een tegen het ander afweegt, heb ik alvast nog nooit gehoord...

Of we kunnen natuurlijk ook nog dit doen: www.electricvolvo.com
BIV nul euro, en je rijdt milieuvriendelijk op elektriciteit, afkomstig van gezonde steenkool of veilige kernenergie:-)
240GL 1992 / 1800S 1967 / rolling / for life
Avatar gebruiker
BartSchouppe
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 04 sep 2013, 21:30
Woonplaats: Sint-Martens-Latem

Re: Nieuwe BIV regeling sinds jan. 2014

Berichtdoor ababbel » 06 feb 2014, 09:54

Ja Bart, dat kan wel zijn, maar Volvo gaat toch ook niet in op het reeds bestaande en geslaagde ontwerp van de Nederlander. :roll: Trouwens zouden de arabieren met hun vaatjes blijven zitten en dat laten ze ook niet gebeuren. Er was destijds een Franse ingenieur (uit het F1 milieu) die een motor op gewone lucht liet draaien. Zijn productie hebben ze met alle mogelijkheden gekelderd. De man zit trouwens op de kasseien. Dan doe je maar iets voor de mensheid. Tata zou pogen de luchtmotor in een klein autootje toe te passen in Mexico City (wegens zeer veel luchtverontreiniging). Ik ben benieuwd of het er ooit zal komen. Om op het topic terug te komen, daar zal dan toch ook wel BIV voor moeten betaald worden, wegens te veel luchtverbruik! :evil:
240DL = Echt zweeds staal met rubberen banden.
ababbel
 
Berichten: 217
Geregistreerd: 12 feb 2011, 12:36

Re: Nieuwe BIV regeling sinds jan. 2014

Berichtdoor BartSchouppe » 02 maart 2014, 03:37

Het verdict is binnen, en het valt mee: BIV 308,78 eur. Ze berekenen uitstoot als 213g/l.
240GL 1992 / 1800S 1967 / rolling / for life
Avatar gebruiker
BartSchouppe
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 04 sep 2013, 21:30
Woonplaats: Sint-Martens-Latem

Re: Nieuwe BIV regeling sinds jan. 2014

Berichtdoor wurre » 02 maart 2014, 12:58

Binnenkort verkiezingen....Doe eens gek en stem eens anders :D

Al weet ik ook niet wie dan wel voor onze oude-Volvo belangen opkomt... :?
wurre
 
Berichten: 391
Geregistreerd: 05 aug 2007, 11:40

Re: Nieuwe BIV regeling sinds jan. 2014

Berichtdoor DriesVdV » 27 maart 2014, 00:28

Op http://www.autoforum.be/showthread.php?60671-BIV-berekenen-oude-auto vond ik dit handig overzicht:

'Art. 97septies. Als de euronorm van het voertuig niet gekend is wordt die bepaald aan de hand van de datum van
de eerste inschrijving van het voertuig. De volgende data worden gebruikt om de normen te bepalen als die gegevens
niet gekend zijn :

Datum van eerste inschrijving van het voertuig
in het binnenland of in het buitenland Euronorm
tot en met 31 december 1993 euro 0
Vanaf 1 januari 1994 t/m 31 december 1996 euro 1
Vanaf 1 januari 1997 t/m 31 december 2000 euro 2
Vanaf 1 januari 2001 t/m 31 december 2005 euro 3
Vanaf 1 januari 2006 t/m 31 december 2010 euro 4
Vanaf 1 januari 2011 t/m 31 december 2014 euro 5
Vanaf 1 september 2015 euro 6

Art. 97octies. Als de gegevens inzake CO2-uitstoot van het voertuig niet gekend zijn worden de standaardwaarden
genomen voor de CO2-uitstoot, vermeld in de onderstaande tabel :
Brandstof Cilinderinhoud Euronorm
6 5 4 3 2 1 0
CO2-emissies uitgedrukt in g/km

Benzine en lpg 0 tot en met 1 399 cc 117 125 140 150 164 173 175
1 400 tot en met 2 000 cc 150 159 172 185 200 211 213
hoger dan 2 000 cc 228 238 247 259 279 295 297

Diesel 0 tot en met 1 399 cc 98 103 120 116 125 132 133
1 400 tot en met 2 000 cc 117 125 144 151 163 173 174
hoger dan 2 000 cc 159 169 201 199 214 226 228

Aardgas 0 tot en met 1 399 cc 94 100 112 120 131 139 140
1 400 tot en met 2 000 cc 120 127 138 148 160 169 171
hoger dan 2 000 cc 182 190 198 207 223 236 238'

Je kan altijd gratis naar Afbeelding
bellen en vragen of ze het voor jou berekenen.


Ikzelf heb een 240, 2000cc van 1987, dus al oldtimer en daardoor maar € 34,77 verkeersbelasting.

Waarom rijden op LPG afgestraft wordt met een aanvullende verkeersbelasting snap ik niet. Ik betaal € 148 / jaar en LPG is veel schoner dan benzine...

Aanvullende belasting op LPG:
Tot 7 PK: 89,16 euro
Van 8 tot 13 PK: 148,68 euro
Meer dan 13 PK: 208,20 euro

Gelukkig is LPG goedkoop en blijft het ook met de aanvullende belasting interessant, hier in Gent bij Multigas betaal ik de laatste weken € 0,47/l. Ik denk niet dat je goedkopere LPG vindt in België.
DriesVdV
 
Berichten: 50
Geregistreerd: 13 okt 2013, 17:49
Woonplaats: Gent

Volgende

Keer terug naar tips

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast